Vi vil som udgangspunkt altid prøve at få et dybt kendskab til din bogs indhold og budskab gennem et tæt samarbejde med dig som forfatter. Bogens forside, layout og opsætning understøtter hvad bogen handler om. Det kalder vi ‘bogdesign’.

Bogdesign indeholder følgende:

1. Den grafiske opsætning af indholdet

– typografi, farvevalg, billedvalg, læsevenlighed

Det er GRAFIKERENS FORNEMSTE OPGAVE at stille de rigtige spørgsmål og få det essentielle frem i lyset – for derefter i et prøvelayout at konkretisere det i farver, former, skrifttyper, læsevenlighed, overskuelighed – og ikke mindst skal det gerne ende med en realistisk rentabel og økonomisk løsning.

BOGENS INDHOLD skal også udtrykke visuelt, hvad bogen handler om. Det kræver, at grafikeren har et godt kendskab til bogen og et tæt samarbejde med forfatteren/redaktøren, illustratoren (hvis det er aktuelt) og trykkeriet. På Rydendahl Forlag er det både heldigt og praktisk, at grafikeren og forlæggeren er en og samme person 🙂 Det gør samarbejdet hurtigere og lettere.

2. Design af bogens forside / omslag

– forsideillustration/motiv, blikfang og klart budskab

BOGENS FORSIDE samt indvendige opsætning skal tydeligt være overensstemmende med indholdet. Forsiden er bogens blikfang og det første en læser ser – ofte er det ud fra bogens forside, at læserens opmærksomhed bliver vakt. Derfor skal den sidde lige i skabet. Denne del tager vi meget seriøst på Rydendahl Forlag.

3. Bogens udformning og ‘ekstraudstyr’

– indbinding og papirtype

1) Hvilken type papir skal vælges? Er det en BØRNEBOG, kan du vælge glittet papir, der tåler børnefingre. Er det en UNDERVISNINGSBOG eller opgavebog, er ubestrøget papir en god løsning, da det er nemt at skrive på med blyant eller farveblyanter. Papiret i en ROMAN må ikke være for hvidt; der er som regel meget tekst og mange sider – det generer øjnene at læse for længe på hvidt papir. Men er der tale om en KUNSTBOG, hvor farvebilleder skal gengives med stor detaljeringsgrad, er der muligheder fra papir, der er meget glansfuldt over matbestrøget, men hvor kvaliteten af billederne stadig er optimal.

2) Hvordan skal bogen indbindes? Skal den være indbunden/hardcover eller en almindelig omslagsbog/softcover. Med eller uden flapper? Skal den garnhæftes eller limes? Det afhænger af hvordan bogen skal bruges. Regner du med, at den skal læses en enkelt gang og derefter op og stå på hylden, vil man ofte vælge en limet omslagsbog, men hvis det fx er en REJSEGUIDE, der skal op og ned af tasken mange gange, vil en garnhæftet bog være at foretrække. Skal der være ekstra info på omslaget, eller skal den være en anelse mere eksklusiv, vil man vælge flapper på omslaget.

3) Ekstra blikfang: Hvis du vil noget ekstra med din bog, kan man gøre mange kreative ting som fx at give bogens forside lak på en del af motivet eller flapper på indvendige sider. Der kan også skabes sanselige indtryk som fx relieflak eller en cachering, der er fløjlsagtig. Alt dette skal også tænkes med i bogdesignet.

Du skal altså overveje, hvilket udstyr du vælger til din bog. Rydendahl Forlag kan hjælpe dig med både at tænke kreativt og samtidig bevare en realistisk fornemmelse for, hvad der rent økonomisk er muligt inden for det givne bogbudgets rammer. For man kan sagtens skabe en kreativ løsning, selvom man ikke har et stort budget.


De bøger som bliver udgivet af Rydendahl Forlag layoutes af grafikerne i Rydendahl Mediegrafisk – altså en rigtig grafiker.

Kontakt os endelig for en uforpligtende snak om din næste bogs grafiske muligheder og lad os hjælpe dig, hvis du mangler markedsføringsmateriale til din bog. Måske er der behov for flyers eller bestillingskort.

Samarbejdspartnere og leverandører

Forlaget har et bredt netværk af forfattere, redaktører, korrekturlæsere og illustratorer samt et godt og konstruktivt forhold til en række trykkerier. Vi bruger de samarbejdspartnere, som vi mener er de bedste til at understøtte vores kvalitetsbevidsthed i udgivelserne. Læs mere om teamet bag Rydendahl Forlag her.